Rabu, 26 September 2012

Kisah Masa SMA.... anak-anak Bahasa


Ibu Desmi “wali kelas XI” : sidin tu nang meulah sorang ni tau segala rumus silogisme dengan entinem. Nang Randha dengan Leo disuruh ibu maju menyuruh awen menjelaskan ngitu, tapi awen kada bisa, bepander tarus pang. Dijamur ibu ae.
Ibu Asty “wali kelas XII” : pertama sidin masuk kelas memperkenalkan bahasa jepang tu aku kada turun sekolah. Isuknya meinjam catatan ampun Lia ae. Nganga-nganga meliat huruf hiragana katakana segala kanji. Sabar banar Ibu melajar buhan kami nang babal nih. Sampai akhirnya kami lihai membaca huruf jepang. Weeess, lihai jar :p

Selama 2 tahun tu aku parak dengan Lia, Abeth, Siska, Muna, Rony. Rony ja bebiniannya diantara kami belima. Banyak kenangan dengan buhannya, awen baik banar dengan aku, awen gin sayang banar dengan aku jar.
‘’LIA’’ kawanku sebangku dari kelas 11 sampai kelas 12, tapi gara2 pas kls 12 sisa muridnya sedikit yg awalnya dari 33 siswa jadi 21 siswa, lalu duduk serongan-serongan ae, kada bedua lia lagi. Menangis si Lia gara2 wadah duduk kami beranggang. Tulay nah dari kelas sepuluh sampai kelas 12 sekelas tarus dengan lia. Tau pas kuliah kena, ujarnya inya handak sama kya aku jua. Inya menyasah aku tarus.
“ABETH” kami suah terharu mendangar kisah hidupnya dulu yg liwar dramatisnya. Inya ni kawanku besmsn tiap hari. Setiap bekumpulan dengan kawanan segala lagi kerja kelompok, pasti ja ditelpon kuitannya, disuruh lakas bulik. Malangnya nasibmu abeth. Tapi aku salut dengan Abeth, karna sampai lulus inya tetap mempertahankan sepatunya nang belubang.
“SISKA” sama kya aku jabatannya dikelas, jadi bendahara. Gawian kami dua menagih duit tarus. Suah menangis tersedu-sedu gara2 hp ny diambil bu Asty. Ujarnya pas menangis : “ak ak akuuu tt tu kadada ja main hp pas jam pelajaran” hiks hiks hiks. Oh iya, inya ni suah menukari aku makanan pas aku kada ingat bawa duit sangu.
“MUNA” inya kawan nang anggun, prettt. Tulisannya bagus, kada kya tulisanku nang kya cakar ayam. Inya suah menangis di kelas gara2 hp dengan kaos kakinya kami suhuk. Tamam, baya kaitu jua menangis.
“RONY” ketua kelas kami. Kadada gagahnya lalu jadi ketua kelas. Pas upacara tu topi dengan dasinya rajin mereng. Pacar siapa kah yo? :p
Banyak ja pang lagi kisah tentang buhannya tu, lanjut ke kawanan yg lain, masih di lingkungan kelas 12 bahasa.
Alfrin : membari muar, penyangitan.
Anton : anu, inya ni kasian. Rajin kami hulut2. Barelaan ja ton lah.
Desita Reny Indri : trio macan jar ibu Asty.
Dewi : kada tapi banyak muntung, kalem.
Esa : rajin guring dlm kelas, dimanapun ada kesempatan, pasti inya guring, di atas meja, kursi, bahkan lantai pun jadi. Rajin menukari kami pentol jua.
Hendy : ganal, gendut, lamak.
Ningrat : kawan paling tuha, iye te uluh bakas. Ngaku2 keturunan cina, jidada lalu beh.
Leo : kasian leo ni, unlucky boy. Hinggas sial tarus. Kawan Randha bepangup membahas senjata atau nazi hitler, semacam itu lah.
Magda : apa yo lah?
Rizky : suah ditagur Pak Budi gara2 inya les pakai kolor.
Randha : awaknya tinggi buanar. Lantih. Suah bekelahi dengan lia, siska, abeth, aku jua. Gara2 kelantihannya, hinggas menyahut tarus. Bepander masalah senjata dan politik nomor satu.
Terobsesi hdk jadi angkatan militer, sama kya leo.
Stev : penggemar lagu dangdut, melayu, dan Malaysia. Muhanya bisa habang amun supan.
Utama : harat benyanyi lagu karungut.
Amun tentang aku? Buhan ikam ja gin yg berkomentar. Anu, sudah gin. Mudahan kita sukses ja berataanya kekawalan lah. Kurang labihnya mohon maaf. Karna aku lagi dalam keadaan labil pas meulah catatan ni. Karya : Piety Mesyawati...

1 komentar:

  1. Salut buat temanku yg membuat cerita ini.... aku terharu dan kangen kalian anak-anak bahasa, semoga kalian baca Blog ku...

    BalasHapus